Snelheidsduivels afgeschrikt door graffiti op de weg

Om de verkeers- veiligheid te vergroten heeft ´t weinig zin nog meer dure verkeersborden, bruggen, of strepen te plaatsen, zeggen deskundigen. Toverwoord is gedragsbeïnvloeding door orginele afbeeldingen, borden, en foto´s.

Originele tekeningen zoals graffiti, op de weg, kunnen aantoonbaar de snelheid van automobilisten met tien procent doen verminderen, meldt Goudappel Coffeng. Het adviesburo voor de mobiliteit timmert momenteel met deze proeven, gericht op gedragsbeïnvloeding, aan de weg. Zo brachten deskundigen in het dorp Maartensdijk een levensgrote 3D-tekening op de weg aan met het woord “SLOW”.

Een soortgelijk effect werd eerder ook al behaald in de gemeente Woudenberg. Daar werd een hinkelpad getekend op de weg binnen de bebouwde kom. Automobilisten gingen gemiddeld drie kilometer langzamer rijden. Voor de automobilist leek het alsof de tekening uit het wegdek opkomt.

In Maartensdijk gaat op de plek, waar SLOW staat, de zone van 50 km/h over in een 30 km-zone. “We wilden weten hoe we op daar een nieuwe en goedkope manier het gedrag van automobilisten konden beïnvloeden. Of we de graffiti opnieuw zullen aanbrengen- nu verslijt de tekening door de regen en wind- hangt af van de uiteindelijke evaluatie van deze proef in november”, laat een gemeentewoordvoerder weten.

Nederland zomaar vol kalken met 3D-tekeningen heeft weinig zin, waarschuwt adviseur Marc de Haan van Goudappel Coffeng. “Gedragsinterventies zijn maatwerk. Wat de proef in Maartensdijk bevestigt, is de werking van het concept. En zo zijn er meer bewezen gedragstechnieken, zoals ook gamification of het afbeelden van ogen, zoals bijvoorbeeld bij laad-en lospunten.”

Volgens de adviseur zijn de grenzen bereikt van wat we in Nederland met extra infrastructuur en ‘blauw op straat’ kunnen bereiken wat verkeersveiligheid betreft. “Het is niet meer dan logisch dat we nu, in tijden van kleinere budgetten, ons ook richten op gedragsbeïnvloeding.”

Ook tekenden de onderzoekers, bij een ander experiment, kindervoetjes bij schoolpleinen om kluitjesvorming van ouders en kinderen tegen te gaan, en de verkeersveiligheid te vergroten. Al de genoemde proeven hadden het gewenste effect, aldus het buro.