Wat is Guerrilla-marketing?

Guerrilla-marketing: het is een veelgehoorde term die om de nodige uitleg vraagt. Wat houdt deze term precies in? En wat kunt u er concreet mee in termen van marketing en reclame? We leggen het uit in deze blog.

Guerrilla marketing: het ‘wat’ en ‘waarom’

Gedurfd en origineel: dát is guerrilla-marketing zonder twijfel. Vaak gaat het om unieke, op maat gemaakte acties voor merken, producten, reclamecampagnes of activaties. Het is de bedoeling om het publiek te overvallen en te verrassen met iets wat het niet eerder heeft gezien. Of in ieder geval met een niet-gangbare reclamevorm. In tegenstelling tot traditionele advertenties in magazines moet deze marketinguiting héél dicht bij de mensen komen. Soms is zij zelfs een ware beleving. Vanwege dit uitgangspunt balanceert guerrilla-marketing vaker dan eens op het randje van wat wel en niet mag. Desondanks wagen steeds meer toonaangevende bedrijven en merken de sprong. Want guerrilla-marketing is onmiskenbaar effectief.

Van krijtuitingen tot ‘beamvertising’: welke vormen neemt guerrillamarketing aan?

Er zijn verschillende vormen waarop bedrijven guerrilla-marketing in de praktijk kunnen brengen. Tijdelijke krijtuitingen kunnen bijvoorbeeld zeer effectief zijn. Met bepaalde technieken is het mogelijk om logo’s, teksten en afbeeldingen middels tijdelijke krijt-reclame zichtbaar te maken in het straatbeeld. Deze vorm van buitenreclame springt in het oog en is daarom uitstekend in te zetten als promotie van een product, evenement, beurs of winkel. Wettelijk gezien vallen krijtuitingen in een grijs gebied, maar over het algemeen zijn ze toch geaccepteerd, mits de campagne weldoordacht wordt uitgevoerd.

Daarnaast is het mogelijk om een beeld te projecteren vanuit onze mobiele wildbeam unit. Deze vorm van guerrilla-marketing, die ook wel ‘beamvertising’ wordt genoemd, maakt het mogelijk om statische óf bewegende beelden te projecteren op gebouwen of objecten. Zeker in de avonduren valt een dergelijke reclame-uiting natuurlijk véél meer op dan een traditioneel billboard – vooral als u kiest voor een opvallend beeld. Het publiek dat langsloopt of -rijdt zal hierdoor aangenaam verrast zijn, waardoor uw boodschap in hun geheugen gegrift zal staan. Het is ook mogelijk om een wildbeam campagne lopend uit te voeren zoals is te zien in dit filmpje;

Houdt u liever de beide benen op de grond? Gebruik de vloer of stoep dan als communicatiemiddel door bijvoorbeeld een 3D-streetpainting of vloer- en straatstickers in te zetten. Veel mensen kijken graag waar ze lopen. Daarom is de grond een zeer geschikte locatie voor een reclame-uiting. Effectieve vormen van guerrilla-marketing binnen deze categorie zijn bewegwijzering of blikvangers tijdens beurzen en evenementen.

Wilt u het nog grootser aanpakken, bijvoorbeeld in het kader van een pr-stunt of een merklancering? Dan kan lasergraffiti uitkomst bieden. Hiermee wordt er in het donker op een gebouw getekend met een laserapplicatie. Op druilerige dagen is regenreclame een fantastische optie. Bij deze optie wordt uw uiting alléén zichtbaar op de grond wanneer het regent.

Eén uiting, duurzame effecten

Hierboven hebben we de meest voorkomende vormen van guerrilla-marketing besproken. Uiteraard bedenken we ook guerrilla-stunts op maat welke volledig worden afgestemd op uw wensen, doelgroep en boodschap. Wilt u een volledig overzicht, bekijk dan eens deze praktijkvoorbeelden. Voor alle vormen geldt dat ze een onvergetelijke ervaring opleveren. Dat betekent dat uw campagne, merk of product óók in het geheugen van het publiek blijft hangen. En dat is waar guerrilla-marketing uiteindelijk om draait!

Interesse in guerrilla-marketing?

Doorgaans is het niet mogelijk om voor guerrilla-marketing een vergunning aan te vragen. Daarom is het essentieel dat u een actie subtiel en doordacht aanpakt. Graffitinetwerk is hierin gespecialiseerd. Per jaar voeren wij honderden succesvolle reclamecampagnes uit voor internationale merken, lokale ondernemers en overheidsinstellingen. Met onze ervaring kunnen we van tevoren goed inschatten wat wel en niet mogelijk is.

Benieuwd hoe ú succesvol een guerrillamarketing campagne kunt inzetten?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Recent uitgevoerde guerrilla-marketing campagnes
Straatreclame Gemeente Schiedam

Straatreclame

Gemeente Schiedam

Krijt uitingen Kerkproeverij

Krijt uitingen

Kerkproeverij

Guerrilla-reclame Peppermint

Guerilla-reclame

Peppermint

Tijdelijke krijt uitingen Leeuwarden

Tijdelijke krijt uitingen

Leeuwarden

Tijdelijke krijt uitingen Dr. Bosman

Tijdelijke krijt uitingen

Dr. Bosman

Guerrilla-marketing Made

Guerilla-marketing

Made