Guerrilla marketing: hoe, wat en waarom…

Guerrilla marketing: het is een veelgehoorde term die om de nodige uitleg vraagt. Wat houdt de term “guerrillamarketing” precies in? En wat kunt u er concreet mee in termen van marketing en reclame? We leggen het uit in deze blog.

Gedurfd en origineel: dát is guerrilla marketing zonder twijfel. Vaak gaat het om unieke, op maat gemaakte acties voor merken, producten, reclamecampagnes of activaties. Het is de bedoeling om het publiek te overvallen en te verrassen met iets wat het niet eerder heeft gezien.

Of in ieder geval met een niet-gangbare reclamevorm. In tegenstelling tot traditionele advertenties in magazines moet deze marketinguiting héél dicht bij de mensen komen. Soms is zij zelfs een ware beleving, volledig afgestemd op de doelgroep.

Vanwege dit uitgangspunt balanceert guerrilla-marketing vaker dan eens op het randje van wat wel en niet mag. Desondanks wagen steeds meer toonaangevende bedrijven en merken de sprong. Want guerrillamarketing is onmiskenbaar effectief.

Een guerrilla marketing campagne is er op gericht om in een korte tijd veel media-aandacht, exposure en aandacht van publiek te behalen.

Welke vormen neemt guerrillamarketing aan?

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven guerrilla-marketing in de praktijk kunnen brengen. Tijdelijke krijtuitingen kunnen bijvoorbeeld zeer effectief zijn. Met bepaalde technieken is het mogelijk om logo’s, teksten en afbeeldingen middels tijdelijke krijt-reclame zichtbaar te maken in het straatbeeld.

Deze vorm van straatreclame springt in het oog en is daarom uitstekend in te zetten als promotie van een product, evenement, beurs of winkel. Wettelijk gezien vallen krijtuitingen in een grijs gebied, maar over het algemeen zijn ze door het publiek en gemeenten redelijke geaccepteerd, mits de campagne weldoordacht wordt uitgevoerd. Lees ook meer over de mogelijkheden van reverse graffiti.

Wildbeamen en beamvertising

Daarnaast is het mogelijk om een beeld te projecteren vanuit onze mobiele wildbeam unit. Deze vorm van guerrilla-marketing, die ook wel beamvertising wordt genoemd, maakt het mogelijk om statische óf bewegende beelden te projecteren op gebouwen of objecten.

In de avonduren valt een dergelijke reclame-uiting natuurlijk véél meer op dan een traditioneel billboard – vooral als u kiest voor een opvallend full-color ontwerp.

Het publiek dat langsloopt of -rijdt zal hierdoor aangenaam verrast zijn, waardoor uw boodschap in hun geheugen gegrift zal staan. Het is ook mogelijk om een wildbeam campagne lopend uit te voeren zoals is te zien in onderstaand filmpje. Dit wordt de ‘walking beamer’ of ‘beam man’ genoemd.

3D-streetpainting en vloerstickers

Houdt u liever beide benen op de grond? Gebruik de vloer of stoep dan als communicatiemiddel door bijvoorbeeld een 3D-streetpainting of vloer- en straatstickers in te zetten. Veel mensen kijken graag waar ze lopen. Daarom is de grond een zeer geschikte locatie voor een reclame-uiting.

Effectieve vormen van guerrilla-marketing binnen deze categorie zijn bewegwijzering tijdens beurzen en evenementen, (tijdelijke) acties en product activaties of informatieverziening door gemeente en overheidsinstanties.

Wilt u het nog grootser aanpakken, bijvoorbeeld in het kader van een pr-stunt of een merklancering? Dan kan laser graffiti uitkomst bieden. Hiermee wordt er in het donker live op een gebouw getekend met een speciale laserapplicatie.

Op druilerige dagen is regen-reclame een fantastische optie. Bij deze optie wordt uw uiting alléén zichtbaar op de grond wanneer het regent.

Beamvertising campagne voor Pink! in Amsterdam.

Beamvertising campagne voor Pink! in Amsterdam.

Promoteams en spectaculars inzetten

Als aanvulling op een reclamecampagne of als een op zichzelf staande marketingactie kunnen onze promotieteams uw samples, testers, giveaways, merchandising of flyers verspreiden.

Als visitekaartje van uw merk geven onze gemotiveerde professionals een positief gezicht aan uw out of home marketing campagne. Lees meer over onze Promoteams en spectaculars en lees ons blog bericht over hoe een promotieteam en fieldmarketing ingezet kan worden.

Interesse in een guerrilla-stunt voor uw merk of product?

Hierboven hebben we de meest voorkomende vormen van guerrilla reclame besproken. Uiteraard bedenken we ook guerrilla-stunts en spectaculars op maat welke volledig worden afgestemd op uw wensen, locatie(s), doelgroep en de over te brengen boodschap.

Doorgaans is het niet mogelijk om voor guerrilla-marketing een vergunning aan te vragen. Daarom is het essentieel dat een actie subtiel en doordacht wordt aanpakt. Graffitinetwerk is hierin gespecialiseerd. Per jaar voeren wij honderden succesvolle reclamecampagnes uit voor internationale merken, lokale ondernemers en overheidsinstellingen.

Met onze ervaring kunnen we van tevoren goed inschatten wat wel en niet mogelijk is bij het inzetten van een guerrilla buitenreclame campagne.

Voorbeelden van guerrilla-marketing campagnes

Wilt u een volledig overzicht van de mogelijkheden? Bekijk dan in ons uitgebreide portfolio de praktijkvoorbeelden. Voor alle vormen geldt dat ze een onvergetelijke ervaring opleveren.

Dat betekent dat uw buitenreclame campagne, merk of product óók in het geheugen van het publiek blijft hangen. En dat is waar guerrilla-marketing uiteindelijk om draait!

Meer weten over onze guerrilla marketing?

Benieuwd hoe wij uw merk, product, evenement, reclamecampagne of activatie kunnen ondersteunen met een originele guerrilla marketing campagne? Het berekenen van een prijs wordt gedaan aan de hand van uw wensen, het type campagne, formaten, locaties en de gewenste zichtbaarheidsduur.

Vanwege de grote variatie in prijzen raden we u aan om vrijblijvend een offerte aan te vragen. Neem nu contact met ons op en ontvang vandaag nog informatie, advies of een prijsberekening.

Contact opnemen