Reverse graffiti en andere milieuvriendelijke guerrilla marketing

Als je zelf weleens met de hogedrukspuit in de weer bent, ken je het principe wel. Je kunt zomaar een patroon of je naam op die muur of op dat stoepje achterlaten door het strategisch te ontdoen van vuil en algen. Voilà, dat is de basis voor reverse graffiti, soms ook clean- of greengraffiti genoemd.

Reverse graffiti kwam jaren geleden op als kunstvorm en wordt nu wereldwijd ingezet als milieuvriendelijke vorm van guerrilla-marketing.

Wat is reverse graffiti?

Reverse graffiti is ‘omgekeerde’ graffiti. In plaats van iets te ‘bekladden’ met spuitbussen, maak je iets wat vies is schoon. Als je dit doet met een mal van een tekst of een afbeelding in combinatie met een professionele hogedrukreiniger en verwarmd water, maak je het oppervlak onder de uitgesneden delen van de mal schoon, terwijl het bedekte deel vuil blijft.

Zo ontstaat een milieuvriendelijke boodschap die een aantal weken zichtbaar blijft in de openbare ruimte. Om deze redenen noemen we reverse graffiti ook wel green graffiti of clean graffiti.

De voordelen van reverse graffiti zijn duidelijk:

  • De ‘graffiti’ is tijdelijk, de reclame boodschap hoeft niet verwijderd te worden.
  • Het is een duurzame oplossing die veilig is voor mens, dier en milieu.
  • Reverse graffiti heeft een ‘positief’ en natuurvriendelijk imago.
  • Je kunt zichtbaar zijn op plekken waar dat met reguliere reclame niet kan.
Reverse graffiti reclame voor Center Parcs

Reverse graffiti reclame voor Center Parcs

Toepassingen van reverse en green graffiti

Reverse graffiti is op z’n best als het wordt toegepast op een straat of stoep en in uitzonderlijke gevallen op een muur. Daarom is het bij uitstek geschikt om een route aan te geven, een stalling voor fietsen te markeren of lokale ondernemers te promoten. Om maar eens wat te noemen. Succesvolle toepassingen zijn onder andere:

  • Een winkel die aangeeft dat ze zijn verhuisd met een logo en voetstapjes naar de nieuwe locatie.
  • Reclame voor een nieuwe film in de omgeving van een bioscoop.
  • Subtiele reclame op drukke plekken zoals bij oversteekplaatsen, pinautomaten of uitgaansgelegenheden.
  • Reclame voor nieuwe producten, diensten of evenementen in stadscentra.
  • Het plaatsen van een reclame uiting dichtbij, maar wel op gepaste afstand, een concurrent
  • Een oproep op de stoep om vooral geen afval achter te laten.

Bij reverse graffiti kunnen geen kleuren gebruikt worden: de reclame uiting krijgt de kleur van de schone ondergrond. Ook kleine details kunnen verloren gaan. Wanneer reverse graffiti niet ingezet kan worden, is tijdelijke krijt-graffiti mogelijk een oplossing.

Het is belangrijk een groot en duidelijk lettertype en simpele afbeeldingen voor de mal te gebruiken. Ook is reverse graffiti slechts op een beperkt aantal ondergronden beschikbaar. Vanzelfsprekend kunnen we je bij Graffitinetwerk helpen het beste resultaat te behalen met jouw reverse graffiti reclame campagne.

Op de pagina met informatie over reverse graffiti vind je uitgebreide informatie en meer voorbeelden van projecten die wij hebben uitgevoerd alsook de klanten waar wij voor en mee werken.

Mag deze vorm van guerrilla marketing overal worden toegepast?

Reverse graffiti kwam jaren geleden op als kunstvorm in Brazilië. Het idee erachter was dat niemand er aanstoot aan zou kunnen nemen als je een oppervlak op een paar specifieke plekken schoonmaakt.

Qua wetgeving beland je bij deze vorm van guerrilla-marketing toch al snel in een grijs gebied. Want ook al beklad je niets bij deze vorm van graffiti, je voegt vaak wel een reclame-uiting aan de openbare ruimte toe. En daarvoor is het in sommige gevallen nodig om een vergunning of toestemming aan te vragen.

Bij Graffitinetwerk hebben we veel ervaring met het uitvoeren van reverse graffiti campagnes in binnen en buitenland en kunnen we je  goed adviseren over de noodzaak om wel of geen vergunning aan te vragen.

Krijtuitingen ingezet in bewustwordingscampagne

Krijt uitingen ingezet als bewustwordingscampagne

Krijt-graffiti: een andere tijdelijke vorm van straatreclame

Behalve reverse graffiti zijn er ook andere vormen van tijdelijke graffiti. We denken dan vooral aan krijt-graffiti. Krijt-graffiti is een milieuvriendelijk vorm van buitenreclame die ook met sjablonen werkt. In plaats van een gedeelte schoon te spuiten, bedekken we het uitgesneden deel van de mal met krijt.

Het resultaat lijkt erg op dat van klassieke graffiti, maar er komt geen verf aan te pas. Ook slijt krijt-graffiti afhankelijk van de weersomstandigheden in enige tijd vanzelf weer van de straat. Afhankelijk van de gekozen variant kan het krijt dagen, weken, maanden en zelfs jaren zichtbaar blijven.

De voordelen van krijt reclame op een rij:

  • Milieuvriendelijke vorm van buitenreclame.
  • Kan worden toegepast op plekken waar traditionele reclame niet mogelijk zijn.
  • Slijt vanzelf weer van de straat in de openbare ruimte.
  • Springt in het oog doordat het mogelijk is om met een opvallende kleur te werken.
  • Verschillende levensduren mogelijk, variërend van dagen tot zelfs jaren.

Geeft je boodschap kleur met tijdelijke krijt uitingen

Met onze tijdelijke krijt uitingen kun je jouw boodschap op meer ondergronden aanbrengen dan bij reverse graffiti. Ook kun je kiezen uit meerdere opvallende kleuren. Wel worden de meeste krijt reclame campagnes uitgevoerd met wit spuitkrijt omdat de kleur wit niet schreeuwerig is en op nagenoeg alle ondergrond en duidelijk effect geeft.

Naast wit kun je ook kiezen uit zwart, geel, oranje, rood, groen, blauw, roze of paars. Je moet wel kiezen uit één kleur, omdat het niet mogelijk is om meerdere kleuren over elkaar aan te brengen.

Toepassingen van krijt als buitenreclame

Doordat green graffiti, soms ook clean graffiti genoemd, zo opvalt, leent deze zich goed voor boodschappen die mensen moeten waarschuwen. Wijzigingen in de route, verzoeken om geen troep achter te laten of een waarschuwing dat fietsers moeten afstappen.

Soms valt krijt-graffiti té veel op en dan levert dat klachten op van concurrenten of omwonenden. Ook hierin kunnen we je bij Graffitinetwerk uitstekend adviseren over wat werkt en wat niet. Net als op het gebied van vergunningsaanvragen of het guerrilla uitvoeren van een campagne.

Bekijk verschillende recente toepassingen van krijt-graffiti en meer informatie over de mogelijkheden op onze pagina met informatie over krijt reclame.

Voorbeelden van reverse graffiti en krijt-uitingen

Enkele foto’s om een beeld te geven van de mogelijkheden. Bekijk ons uitgebreide portfolio voor meer voorbeelden van door ons uitgevoerde straatreclame campagnes.

Meer weten over milieuvriendelijke straatreclame?

Heb jij een idee of een vraag over reverse graffiti, tijdelijke krijt uitingen of een andere vorm van straatreclame? Laat het ons weten, wij denken graag vrijblijvend mee over de mogelijkheden.

Vanwege de grote variatie in prijzen raden we je aan om vrijblijvend advies of een prijsberekening aan te vragen via onze contactpagina. Neem nu contact met ons op en ontvang vandaag nog een reactie.

Contact opnemen