MI6 green-graffiti actie

76953231_73483051

Britse geheime dienst rekruteert nieuwe spionnen via graffiti-campagne op straat

Graffiti op de stoep. Het is eens iets anders om nieuwe spionnen te rekruteren. Het Government Communications Headquarters (GCHQ), de Britse inlichtingendienst, heeft een nieuwe campagne gelanceerd om hippe jongeren uit een trendy buurt in Londen warm te maken voor een job als 007. Op de straatstenen van Shoreditch, een hippe wijk in de Britse hoofdstad, verschenen begin november plots mysterieuze boodschappen op de straatstenen: “GCH-WHO? Technical Opportunities”, met daarbij het adres van een website. Het gaat, zo blijkt nu, om een campagne van de GCHQ. “We zijn vooral geïnteresseerd in plaatsen waar veel mensen wonen die voldoen aan onze profielen. In dit geval vooral mensen met technische competenties”, legt een woordvoerder van de geheime dienst uit.

Buiten Londen loopt de campagne ook in steden als Manchester, Birmingham, Leeds en Wolverhampton. De geheime dienst voegt er nog aan toe dat de graffiti vermoedelijk binnenkort verdwijnt door de regen.
De campagne werd net voor de aanslagen in Parijs op gang getrokken. De Britse regering kondigde in de nasleep van de gebeurtenissen in de Franse hoofdstad haar intentie aan om de veiligheids- inlichtingendiensten en de geheime dienst te versterken. Mogelijk 1.900 extra mensen worden aangetrokken. Meer informatie over deze vorm van straatreclame.