Reverse en green-graffiti

Opvallende en milieuvriendelijke guerrilla marketing

Reverse graffiti

Reverse graffiti is een spraakmakende vorm van buitenreclame waarbij met behulp van water, een sjabloon en hogedrukreiniger reclame op de grond wordt ‘aangebracht’.

Met de reverse graffiti techniek is het mogelijk reclame uitingen te plaatsen in de buitenruimte waar traditionele outdoor media vaak niet inzetbaar zijn. Te denken valt aan drukke winkelstraten, bij stations, bus- en tramhaltes, pinautomaten, oversteek plaatsen of rondom specifiek gekozen locaties. Bij de reverse graffiti techniek wordt er niets aangebracht maar juist selectief een deel van de straat schoongespoten, het resultaat is een opvallende reclame boodschap én een schonere straat. Het effect van deze originele en duurzame communicatie techniek blijft afhankelijk van het type ondergrond een aantal weken tot een aantal jaar zichtbaar. Op plekken waar de straat te schoon of niet geschikt is voor reverse graffiti brengen we de uitingen met tijdelijke krijt of melkverf aan.

Guerrilla marketing

Een guerrilla marketing campagne uitgevoerd met de reverse graffiti methode geeft uw merk een creative en duurzame uitstraling, er wordt immers maar één sjabloon gemaakt waarmee we een onbeperkt aantal afdrukken kunnen spuiten met niets anders dan puur kraanwater. Samen met u bepalen we waar de campagne aangebracht kan worden. Aan de hand van de doelstelling en de grootte van het gebied bepalen we het aantal plekken. We kunnen elke visual omzetten naar een sjabloon, wel is het aan te raden om de reverse of water graffiti uiting overzichtelijk, duidelijk en compact te houden zodat de boodschap voor de voorbijganger in één oogopslag duidelijk is. Een reverse graffiti campagne, soms ook clean graffiti, water sjablonen of omgekeerde graffiti genoemd wordt door ons geheel CO2-neutraal uitgevoerd. Lees meer over hoe guerrilla marketing in de praktijk werkt.

    Praktische informatie + Veelgestelde vragen

011

Straatreclame Tomorrowland

014

Straatreclame Concertgebouw

001

Green-graffiti Deen

009

Daarom Diemen actie

buitenreclame-scheepvaartmuseum

Buitenreclame Het Scheepvaartmuseum

straatreclame-antwerpen

Straatreclame gemeente Antwerpen

clean-graffiti-utrecht

Clean graffiti gemeente Utrecht

002

Straatreclame Bijverdienen.nl

002

Green graffiti Aventus

mockingjay-lives

The Mockingjay Lives

006

Grondreclame Plein 14

001

Watersjablonen Amsterdam West

Praktische informatie

Green- en reversegraffiti

Wij kunnen uw product of boodschap met de reverse graffiti techniek op een unieke en opvallende manier onder de aandacht van uw doelgroep brengen. Wij bepalen in samenspraak met u de gewenste locaties, gebieden en steden zodat de uitingen strategisch geplaatst kunnen worden en de beste exposure wordt behaald. Door selectief een deel van de grond schoon te spuiten wordt er contrast gecreëerd, dit zorgt voor een zichtbare afbeelding en/of tekst welke voor een lange periode zichtbaar blijft. Wij maken hierbij gebruik van onbehandeld grondwater zonder (chemische) toevoeging. De green graffiti reclame uitingen zijn dan ook absoluut niet schadelijk voor het milieu. Het is niet verboden om selectief een stuk straat schoon te maken, wel laten we in de meeste gevallen een reclame uiting achter. Uiteraard verzorgen we tijdens een straatreclame campagne alle materialen en maken we foto’s van de geplaatste uitingen.

Wetgeving en vergunningen

Hoe werkt guerrilla marketing?

Deze reclame acties vallen qua wetgeving in een grijs gebied. Het is doorgaans dan ook niet mogelijk om voor deze vorm van guerrilla marketing een vergunning aan te vragen. Een subtiele en doordachte aanpak bij het uitvoeren is noodzakelijk om eventuele klachten te voorkomen. Uiteraard zijn wij hierin gespecialiseerd en kunnen we vooraf een goede inschatting maken van de (on)mogelijkheden. Zo hanteren wij bij deze vorm van buitenreclame bijvoorbeeld een maximum aantal uitingen per straat en/of gebied.

Wanneer de actie voor (of in samenspraak met) een stad, gemeente of provincie, of rondom een gemeenschappelijk of publiekelijk doel, wordt ingezet is het soms wel mogelijk om een toestemmingsbrief of vergunning aan te vragen. Graffitinetwerk voert per jaar honderden reclame campagnes succesvol uit voor internationale merken en lokale ondernemers alsook voor overheidsinstellingen, steden en gemeenten.

Wetgeving

Reverse graffiti valt onder de zogenoemde ‘guerrilla marketing’, wij vragen geen vergunning aan.

Levensduur

Afhankelijk van de ondergrond is de levensduur van een reverse graffiti uiting 4 weken tot max. 2 jaar.

24/7 beschikbaar

Een reverse graffiti campagne kan 7 dagen per week worden ingepland, de uitvoer vindt meestal ’s nachts plaats.

Ondergrond

Deze techniek werkt op een beperkt aantal ondergronden en kan niet binnen of op muren worden gebruikt.

Formaat

Wij gebruiken voor een green graffiti reclame campagne meestal een sjabloon van ± 1,25m2.

Werkgebied

Wij verzorgen reverse graffiti reclame campagnes op elke door u gekozen locatie in de Benelux of daar buiten.

Kleur

Een reverse-graffiti uiting kan niet in kleur worden uitgevoerd, de ondergrond bepaald de kleur.

Omstandigheden

Deze acties kunnen gedurende het hele jaar worden uitgevoerd, behalve bij een bevroren ondergrond.

Productietijd

De voorbereidingstijd van een reverse graffiti campagne is gemiddeld 7 werkdagen, spoed is mogelijk.

Stuur ons uw wensen en ideeën zodat wij u vrijblijvend de mogelijkheden kunnen voorstellen

contact opnemen    portfolio bekijken